Urteko 6. igandea – B (Markos 1,40-45)

ESKUA LUZATU

Zoriontasuna, arrera eta abegi ona egiten digutela sentitzen dugun hartan bakarrik da posible. Harrera hori falta denean, bizia falta da, zurrundu egiten da gure izatea, eta sormena atrofiatu. Horregatik, «gizarte itxi bat gizarte etorkizun gabea da, marjinatuen bizi-esperantza itotzen duen gizartea da, azkenean bere burua hondoratzen duena» (Jürgen Moltmann).

Asko dira gaur egungo gizon-emakumeak esparru itxi eta esklusibistan bizitzera gonbidatzen dituzten faktoreak. Gizartean segurtasun-eza, axola-gabezia edota oldarkortasuna haziz doazenean, ulergarria da nork bere «zoriontasun koskorra» segurtatu nahi izatea, pareko eta antzeko sentitzen direnen artean.

Gu bezalako den jendeak, guk bezala pentsatzen eta nahi izaten duenak, segurtasuna ematen digu. Aitzitik, gu ez bezalako den jendeak, guk ez bezala pentsatzen, sentitzen eta guk ez bezala nahi izaten duenak, kezka eta beldurra eragiten digu.

Horregatik taldekatzen dira nazioak «bloketan», batak besteari arerioki begiratzen diolarik. Horregatik ibiltzen gara nor bere «segurtasun-esparru» bila, adiskideen esparru bila, gure izaera bereko ez direnei itxia.

«Defentsiban» bezala bizi ohi gara, gero eta gaitasun txikiagoko garelarik distantziak hausteko, adiskidetasun-jarrera hartzeko, irekia pertsona ororentzat. Hurbileko jendea bakarrik onartzera ohitu gara. Gainerakoak toleratzen ditugu edota axolagabe erreparatzen diegu, arretaz eta errezeloz ez denean.

Zozo-zozo uste izaten dugu ezen, nor bere zoriontasun-puska txikia segurtatzeaz kezkatzen bada, gizadiak bere ongizaterantz bide egiten jarraituko duela. Eta ez gara jabetzen marjinazioa, banandura eta bakardadea ari garela sortzen. Eta gizarte honetan gero eta zailagoa izango dela zoriontsu izatea.

Horregatik, Jesusen keinuari gaurkotasun berezia nabari zaio. Jesus ez da mugatu lepraduna garbitze hutsera. Eskua luzatu eta ukitu egin du; horrela, lepradunak bizikidetasunetik baztertzen zituzten hainbat eta hainbat aurreiritzi, tabu eta isolamendu eta marjinazio-muga guztiak ezabatu zituen. Jesusen jarraitzaileok deiturik sentitu behar dugu, adiskidetasun irekia ekartzera gure gizarteko gizatalde marjinatuei. Asko dira ukituko dituen jendearen esku luzatuaren beharra dutenak.

José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain

6 Tiempo ordinario – B (Marcos 1,40-45)

EXTENDER LA MANO

La felicidad solo es posible allí donde nos sentimos acogidos y aceptados. Donde falta acogida, falta vida; nuestro ser se paraliza; la creatividad se atrofia. Por eso una «sociedad cerrada es una sociedad sin futuro, una sociedad que mata la esperanza de vida de los marginados y que finalmente se hunde a sí misma» (Jürgen Moltmann).

Son muchos los factores que invitan a los hombres y mujeres de nuestro tiempo a vivir en círculos cerrados y exclusivistas. En una sociedad en la que crece la inseguridad, la indiferencia o la agresividad es explicable que cada uno tratemos de asegurar nuestra «pequeña felicidad» junto a los que sentimos iguales.

Las personas que son como nosotros, que piensan y quieren lo mismo que nosotros, nos dan seguridad. En cambio, las personas que son diferentes, que piensan, sienten y quieren de manera diferente, nos producen inquietud y temor.

Por eso se agrupan las naciones en «bloques» que se miran mutuamente con hostilidad. Por eso buscamos cada uno nuestro «recinto de seguridad», ese círculo de amigos, cerrado a aquellos que no son de nuestra misma condición.

Vivimos como «a la defensiva», cada vez más incapaces de romper distancias para adoptar una postura de amistad abierta hacia toda persona. Nos hemos acostumbrado a aceptar solo a los más cercanos. A los demás los toleramos o los miramos con indiferencia, si no es con cautela y prevención.

Ingenuamente pensamos que, si cada uno se preocupa de asegurar su pequeña parcela de felicidad, la humanidad seguirá caminando hacia su bienestar. Y no nos damos cuenta de que estamos creando marginación, aislamiento y soledad. Y que en esta sociedad va a ser cada vez más difícil ser feliz.

Por eso el gesto de Jesús cobra especial actualidad para nosotros. Jesús no solo limpia al leproso. Extiende la mano y lo toca, rompiendo prejuicios, tabúes y fronteras de aislamiento y marginación que excluyen a los leprosos de la convivencia. Los seguidores de Jesús hemos de sentirnos llamados a aportar amistad abierta a los sectores marginados de nuestra sociedad. Son muchos los que necesitan una mano extendida que llegue a tocarlos.

José Antonio Pagola