Pazkoaldiko 3. igandea – C (Joan 21,1-19)

MAITE AL NAUZU?

Berpiztuak Pedrori egin dion galdera honek, fededun garela esaten dugun guztioi gogorazten digu ezen fedearen bizitasuna ez dela ulermen intelektual baten arazoa, baizik eta Jesu Kristo maitatzearena.

Maitasunak dio ematen Pedrori Kristo berpiztuarekin erlazio bizian sartzeko bidea, eta maitasuna da gu geu kristau-misterioan sarrarazi gaitzakeena. Maite ez duenak doi-doi «uler» dezake ezer ere kristau-fedeaz.

Ez dezagun ahantzi ezen maitasuna gugan sortzen hasi, beste pertsona batengana irekitzen hasten garenean hasten dela sortzen: arrazoiak, frogak eta demostrazioak baino beti harago joan ohi diren konfiantzazko eta buru-eskaintzazko jarreraz besteengana irekitzen hasten garenean, alegia. Nolabait esateko, bestearekin «ausartzea» da maitasuna.

Gauza bera gertatzen da kristau-fedean ere. Nik ez dut Jesu Kristogan sinestera gonbidatzen nauen arrazoirik. Baina, Jesus maite badut, ez da azken batean ikertzaileek ematen dizkidaten datuengatik, ezta teologoek ematen dizkidaten azalpenengatik ere, baizik eta Jesusek berak nigan iratzartzen duen berarekiko errotiko konfiantzagatik.

Bada, ordea, beste zerbait gehiago. Pertsona jakin bat benetan maite dugunean, harengan pentsatzen dugu beti, berari entzuten diogu, haren hurbileko sentitzen gara. Nolabait esateko, gure bizitza guztia gelditzen da pertsona hark ukitua eta hargatik eraldatua, haren bizitzak eta haren misterioak ukitua.

Kristau-fedea «maitasun-esperientzia» da. Horregatik, Jesu Kristogan sinestea berari buruzko «egiak onartzea» baino gehiago da. Orduan sinesten dugu benetan: esperimentatzen dugunean Jesus bera ari dela bihurtzen gure pentsaeraren, gure nahiaren eta gure bizitzearen erdigune. Karl Rahner bezalako kaskarin kutsu txikiko teologo batek ez du dudarik izan baieztatzeko ezen Jesu Kristogan sinetsi, «baldin eta bera maitatu nahi badugu eta bera besarkatzeko adorerik baldin badugu bakarrik» sinetsi dezakegula».

Jesus maitatze honek ez du eragozten, ez suntsitzen, beste pertsonekiko gure maitasuna. Aitzitik, Jesusekiko maitasun hori da besteekiko maitasunari egiazko sakontasuna ematen ahal diona, eskastasunetik eta gezurretik askatuz. Kristorekin komunioan edo elkartasunean bizi garenean errazago aurkitzen ahal dugu «maitasun» deitzen dugun hori ez dela askotan «zentzuzko egoismo kalkulatzailea» baizik, abildadez jokatzen dakienarena, inoiz ere arriskatu gabe erabateko bihotz zabaltasunez maitatzera.

Kristo maitatzearen esperientziak indarra ematen ahal digu maitatzeko, beti irabaziren baten zain egon gabe edota uko egiteko –noizean behin bederen— abantaila txikiei hobeto zerbitzatzeko premia duenari. Agian, egiaz zerbait berri gertatuko litzateke gure bizitzan, gai bagina egiati entzuteko Berpiztuaren galdera: «Zuk, maite al nauzu?».

José Antonio Pagola
Itzultzailea: Dionisio Amundarain

¿ME AMAS?

Esta pregunta que el Resucitado dirige a Pedro nos recuerda a todos los que nos decimos creyentes que la vitalidad de la fe no es un asunto de comprensión intelectual, sino de amor a Jesucristo.

Es el amor lo que permite a Pedro entrar en una relación viva con Cristo resucitado y lo que nos puede introducir también a nosotros en el misterio cristiano. El que no ama apenas puede «entender» algo acerca de la fe cristiana.

No hemos de olvidar que el amor brota en nosotros cuando comenzamos a abrirnos a otra persona en una actitud de confianza y entrega que va siempre más allá de razones, pruebas y demostraciones. De alguna manera, amar es siempre «aventurarse» en el otro.

Así sucede también en la fe cristiana. Yo tengo razones que me invitan a creer en Jesucristo. Pero, si lo amo, no es en último término por los datos que me facilitan los investigadores ni por las explicaciones que me ofrecen los teólogos, sino porque él despierta en mí una confianza radical en su persona.

Pero hay algo más. Cuando queremos realmente a una persona concreta, pensamos en ella, la buscamos, la escuchamos, nos sentimos cerca. De alguna manera, toda nuestra vida queda tocada y transformada por ella, por su vida y su misterio.

La fe cristiana es «una experiencia de amor». Por eso, creer en Jesucristo es mucho más que «aceptar verdades» acerca de él. Creemos realmente cuando experimentamos que él se va convirtiendo en el centro de nuestro pensar, nuestro querer y todo nuestro vivir. Un teólogo tan poco sospechoso de frivolidades como Karl Rahner no duda en afirmar que solo podemos creer en Jesucristo «en el supuesto de que queramos amarlo y tengamos valor para abrazarlo».

Este amor a Jesús no reprime ni destruye nuestro amor a las personas. Al contrario, es justamente el que puede darle su verdadera hondura, liberándolo de la mediocridad y la mentira. Cuando se vive en comunión con Cristo es más fácil descubrir que eso que llamamos «amor» no es muchas veces sino el «egoísmo sensato y calculador» de quien sabe comportarse hábilmente, sin arriesgarse nunca a amar con generosidad total.

La experiencia del amor a Cristo puede darnos fuerzas para amar incluso sin esperar siempre alguna ganancia o para renunciar –al menos alguna vez– a pequeñas ventajas para servir mejor a quien nos necesita. Tal vez algo realmente nuevo se produciría en nuestras vidas si fuéramos capaces de escuchar con sinceridad la pregunta del Resucitado: «Tú, ¿me amas?».

José Antonio Pagola